Extracts from Ofcom Complaint, by Category

Falsification/Manipulation

Table of Contents

Falsification/Manipulation of Graphs .........ccceeeeueeenene 1
Comment 37: *Medieval Warm Period’ ..ot 1
Graph from the film: Temp 1000 Years.......ccccoveeriieeiiieeriie e 1
Global Warming Art: Reconstructed Temperature Graph ...........cccccevveennnnnee. 2
Comment 39: Holocene MaXimUI ........c.coueuerueirieinieinieinieieieteiesteieieie st 3
Graph from the film: World Temp 10,000 Years..........ccceevveevrienieenienireneennen. 3
Comment 42: 20th Century COOlNG .........ccooeuiiiiiiiiiiiiiiiiccee 4
Graph from the film: World Temp 120 Years.......cccceccveeeviieerieeerieeeiee e 4
Graph from the film: World Temp 110 Years.......ccceecueeevieeeriieeieeeiee e 5
NASA graph of Global Land Ocean IndeX ..........ccccuveviiiienciiienciieeeiie e 6
Three graphs COMPATISON ......cccuviieiuiieeiiieeiieeeieeeeieeeeieeesteeesaeeeseaeeeeaeeeareeenns 6
Comment 59: 20th century SUNSPOt ACHVILY ....c.cuevvirieiiirieciciccreeeeeeceee e 7
Graph from film: Temp and Solar Activity 100 Years ........cccceververvenennuenen. 7
Figure 1 from Damon and Laut 2004 ..........cccoeviieiieniieieeieeeeee e 8
Comment 60: Sunspot activity since 1540...........cccoeiiiiiiiiiiiiiiiie 9
TWO graph COMPATISON ....ccuviiiiiiiiiiieecieeeiee et este e ee e eaeeeeaee e eree e seaeeeeaeeens 10
Falsification/Manipulation of WHO Figures..........uienivennereninesncesniesneesseesseseans 12
Comment 126: WHO figures on respiratory diseases...........cccccoeeevinirrcinnnciinnncnene. 12
Falsification/Manipulation of Film FOotage ........ccccuvuerrrnriiresnnrcrcennsnncsesnssesiscnnens 13
Comment 104: Cofusing the seasons with year on year trends...........ccccoceecvnrecnnnne. 13
Falsification/Manipulation by Quoting Selectively.......cccoeevrerrrrerueresriesrcesneesnenenns 14
Comment 112: Misquoting of IPCC on malaria........c.ccceceevveeirnecinnceerecceenene 14

Comment 114: Wall Street Journal @PpiSOAe ........coeevveirieineiniiinieincieceeeeceseenee 15



Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation

1. Falsification/Manipulation of Graphs

1.

Falsification/Manipulation of Graphs

[Narrator] If we look back further in time, before the Little Ice Age, we
find a balmy golden era, when temperatures were higher than
they are today ...

[Comment 37: Cut to the following graph of temperature over the past 1000 years
attributed by the programme to “IPCC”:

Temp - 1000 Years

LITTLE ICEAGE

MEDIEVAL
WARM PERIOD

In fact this graph appeared in the 1990 IPCC report (Fig. 7.1(c), p202, see
httpy/tinyurl.com/ypvurw), and was described there as “a schematic diagram”,
and not as a plot of real data; and for which the report cautions that “it is still not
clear whether all of the fluctuations indicated are truly global.” Most importantly,
the above graph covers the period 900 AD to 1975, just before the start of by far
the strongest and most sustained period warming in the 20th century. So by
marking the end point of the above graph as “Now” rather than “1975” (see
above), the programme makers misled the audience.

Up to 1990, palaeoclimatic reconstructions of past global temperatures were
largely qualitative rather than quantitative; and the documentary did not mention
the huge amount of more up-to-date evidence based on the considerable
palaeodata that has been obtained and analysed since the 1990 IPCC report was
published; data which led the 2001 and 2007 IPCC reports to conclude that recent
average Northern Hemisphere temperatures are likely to have been the highest in
at least the past 1000 years (in the case of the 2001 report), and in at least the past
1300 years (in the case of the 2007 report). See the 2001 IPCC Third Assessment
Report at http://tinyurl.com/32y43n, the 2007 IPCC Summary for Policy Makers at
http://tinyurl.com/2x14c6, and Chapter 6 of the full report at http://tinyurl.com/
3dwapw.

N
Page 1 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/ypvurw�
http://tinyurl.com/32y43n�
http://tinyurl.com/2xl4c6�
http://tinyurl.com/3dwapw�
http://tinyurl.com/3dwapw�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation e

1. Falsification/Manipulation of Graphs

See also the recent Juckes et al 2006 paper Millennial temperature reconstruction
intercomparison and evaluation at: http://tinyurl.com/32guez (PDF) which reviewed
all of the recent literature on palaeoclimatic reconstructions of the temperature
history of the last millennium, and which states in its conclusion:

The IPCC2001 conclusion that temperatures of the past millennium are
unlikely to have been as warm, at any time prior to the 20th century, as
the last decades of the 20th century is supported by subsequent research
and by the results obtained here. Papers which claim to refute the
IPCC2001 conclusion on the climate of the past millennium have been
reviewed and some are found to contain serious flaws. Our study
corroborates the IPCC2001 conclusions.

Compare the graph used in the programme with the following graph from the
Global Warming Art website at: http:/tinyurl.com/2ugjbm, which superimposes
the results of 10 peer-reviewed studies by separate groups of climate scientists,
carried out between 1998 and 2005, of temperatures over the past 1000 years.
Although each of the temperature reconstructions below are different, due to the
differing calibration methods and data used, they all clearly show that late 20th
century temperatures to have been the highest in that 1000 year period:

Reconstructed Temperature

US T T T T T T T 1 - T
0.4 Medieval 2004 *
- Warm
O 0.2 Period
3 9 B
W’
' [ M ) y
E -0.2 """ L JI'.I *. “’\ AN Na ‘.
o TN A R A
204 l" b W
© , N
QL ﬁ v ;' [/
206 ‘ / il ]
° Vad
.08 ]
s Little Ice Age 1

1000 1'100 1200 1300 1400 1500 1600 1?00 1800 1900 2000

Thus by showing a graph that was a schematic and was not based on data,
produced in 1990 when quantitative palaeoclimatology based on real data was in
its infancy; and by ignoring all of the peer reviewed research that has been done
since then, the programme makers misled the public about the science of the
reconstruction of past climate.]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7, 5.11,
5.12)

[
Page 2 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/32guez�
http://tinyurl.com/2ugjbm�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation e

1. Falsification/Manipulation of Graphs

[Narrator] Going back in time further still, before the Medieval Warm
Period, we find more warm spells, including a very prolonged
period during the bronze age known to geologists as the
Holocene Maximum, when temperatures were significantly
higher than they are now for more than 3 millennia.

[Comment 39: Cut to graph showing the temperature over the past 10,000 years:

Like the previous graph (Comment 37,, page 1), this is a “schematic diagram”, not
a plot of real data, from the 1990 IPCC report (Fig 7.1(b), p202, see
httpy//tinyurl.com/ypvurw). The dashed line actually represents temperatures at
the beginning of the 20th century, and the graph ends before the large warming of
the past century, so the “Now” label is highly misleading.

In terms of the global average, Holocene Maximum temperatures are not known
very well, but best estimates suggest they were no warmer than now and only 0.5
°C warmer than in the mid-20th century, although there are considerable
uncertainties (see Wikipedia: http:/tinyurl.com/3bj7tj). Thus the programme
misleads by asserting facts where there is uncertainty, and where the best guess
would be contrary to the programme’s assertion. Also, by showing the above
schematic, which was produced in 1990, and was not based on real data, and
ignoring all of the quantitative research that has been done since then, the
programme makers misled the public about the current state of scientific
knowledge.

Important context is also missing, in that the warming during the “Holocene
Maximum” can be explained by changes in the Earth’s orbit (the Milankovitch
cycles: see http:/tinyurl.com/hh2ea and http://tinyurl.com/293grf [NOAA - the
National Oceanic and Atmospheric Administration]), which also controlled the ice
ages, but which are not relevant to the present warming.

Using the “significantly” warmer Holocene Maximum period to suggest that we

should not be concerned with warming also neglects the fact that the ecosystems

T
Page 3 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/ypvurw�
http://tinyurl.com/3bj7tj�
http://tinyurl.com/hh2ea�
http://tinyurl.com/293grf�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation °

1. Falsification/Manipulation of Graphs

and economies of today are not the same as those of 7-8000 years ago: the global
population is much larger and societies live in built-up environments. For an
assessment of how future warming is likely to impact economies and ecosystems
during the 21st century, see the IPCC Third Assessment Report on Impacts,
Adaptation and Vulnerability at http://tinyurl.com/hu7dr.]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7, 5.11,
5.12)

[Comment 42: At this point, the original transmission (on Channel 4, 8 March,
2007) showed the following graph of world temperatures, which it attributed to
“NASA”, with a time axis running from around 1875 to 2005, and two arrows to
illustrate the claim that “most of the rise in temperature [since the mid-19th
century] occurred before 1940”:

An investigation by The Independent newspaper (see http://tinyurl.com/2wrm7u)
revealed that the graph used by the Channel 4 programme was taken directly from
a non-peer-reviewed paper by Arthur Robinson and Zachary Robinson of the
Oregon Institute of Science and Medicine (see page 154 [of the full complaint]), with
co-authors Sallie Baliunas and Dr Willie Soon (see page 138 [of the full
complaint]) of the George C. Marshall Institute (see page 149 [of the full
complaint]).

The graph it was based on was Figure 12 of the paper, Environmental Effects of
Increased Atmospheric Carbon Dioxide, which is at http://tinyurl.com/28gzs3[Nt2]. This
paper, which concluded that “industrial activities can be counted on to encourage

N
Page 4 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/hu7dr�
http://tinyurl.com/2wrm7u�
http://tinyurl.com/28gzs3�
Note
When this complaint was submitted, we linked to http://tinyurl.com/2ca6q. However that web page now loads a new version of the paper in question that has
been completely rewritten since our complaint was submitted. The current link is to an archived copy in PDF format of the paper as it was on 21 March 2007.

Hover over left of highlighted area to view note
Highlight


Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation e

1. Falsification/Manipulation of Graphs

greater species biodiversity and a greener planet”, had formed part of the heavily-
criticized “Oregon Petition”, a bulk mailing to thousands of scientists to petition
against the Kyoto Protocol (see Science magazine: http://tinyurl.com/2s2rho, and
the Center for Media and Democracy: http://tinyurl.com/qxxcq).

However, the original Robinson et al graph ended in the mid-1980s. The
documentary re-labelled the time axis to give the incorrect impression that the
graph extended to the present day, thus leavingut the past 20 years of
unprecedented global warming while apparently intentionally deceiving viewers
into thinking that this period had been included.

In the repeat (shown on More 4, March 12, 2007) the time axis had been corrected,
and the arrows and attribution to NASA removed, although no other attribution
was given:

d Temp - 110 Years

1920 1940 1960
Year !

However, the graph remained highly misleading, since it still did not show the
temperature rise over the past 20 years, despite the unchanged and false narration
claiming that “most of the rise [in temperature in the 20th century] occurred
before 1940”, and despite the narration continuing to claim that there had been 40
years of cooling, when even its own revised graph only showed 25 years of
cooling.

| .
Page 5 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


Note
When this complaint was submitted, we linked to http://tinyurl.com/2ca6q. However that web page now loads a new version of the paper in question that has been completely rewritten since our complaint was submitted. The current link is to an archived copy in PDF format of the paper as it was on 21 March 2007.

http://tinyurl.com/2s2rho�
http://tinyurl.com/qxxcq�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation e

1. Falsification/Manipulation of Graphs

In fact, the real NASA data is readily available on NASA’s own website at
httpy/tinyurl.com/2fq44q and is shown below:

Global Temperature Land-Ocean Index

6
—_ | --#- Annual Mean
o - — 5-year Mean
z I S
£ 2
g
50
8
&
g -2

-4

1880 1900 1920 1940 1960 1980 2000

The NASA graph directly contradicts the programme’s assertion that “most of the
rise ... occurred before 1940”. It also shows that the extent of the mid-century
cooling is greatly exaggerated in both of the graphs shown in the documentary.
Finally, the claim made by the narrator that the temperature fell for four decades
is only supported by the earlier, falsified graph, and is contradicted both by the
corrected graph and by the NASA data. The conclusions stated in the
documentary about temperatures in the 20th century are thus based on
incomplete, old and apparently intentionally falsified data, and were used to
mislead the public regarding the status of current scientific knowledge.

For comparison purposes, here are the three graphs alongside each other:

Global Temperature Land-Ocean Index

LS
~ 4 | - Annual Mean
Tl o -
= .g I2
I :
19 E g
1] 0
:
£ .2
=
-4l - | |
1880 1900 1920 1940 1960 1980 2000
Graph broadcast 08 March, 2007 Graph broadcast 12 March, 2007 The accurate graph on NASA’s website

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7)

[
Page 6 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/2fq44q�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation 0

1. Falsification/Manipulation of Graphs

[Narrator] In 1991, senior scientists at the Danish Meteorological Institute
decided to compile a record of sunspots in the 20th century
and compare it with the temperature record.

[Comment 59: A graph is shown plotting temperature (blue line) against “solar”
(red line):

\1 il

‘.b

0 18 r 1920 1940 1960 1980 20
- > .e -3

hEd

Although the graph is attributed by the Channel 4 programme to “Svensmark and
Christensen” it was first published in a paper by Friis-Christensen and Lassen,
Science 254, 698 (1991), see http://tinyurl.com/39dyse.

The number of sunspots change in a cyclical way over a time period of about 11
years, but this “solar cycle length” varies from cycle to cycle. The documentary
reports that Friis-Christensen and Lassen found a good correlation between solar
cycle length and temperature. However, the documentary does not mention that
after corrections and updates to their original paper the correlation after 1975
disappeared (see for instance Kristjansson, 2001, http://tinyurl.com/yvc8zu, PDF);
with the temperature rapidly increasing while the solar curve remains flat. The
solar (red) line in the documentary ends in 1975 before this break-down in the
correlation began, presenting a deeply misleading picture.

These later corrections in the scientific literature are summarized by Damon and
Laut in a paper in EOS, Transactions American Geophysical Union, 2004 (abstract
at httpy//tinyurl.com/2m5jwk, full version at: http:/tinyurl.com/q7wg5, PDF).
Damon and Laut summarise the findings of a number of peer reviewed papers,
which show:

[
Page 7 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/39dyse�
http://tinyurl.com/yvc8zu�
http://tinyurl.com/2m5jwk�
http://tinyurl.com/q7wg5�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation e

1. Falsification/Manipulation of Graphs

... that the apparent strong correlations displayed on these graphs have
been obtained by incorrect handling of the physical data. The graphs are
still widely referred to in the literature, and their misleading character
has not yet been generally recognized.

Below, we show Damon and Laut’s comparison of (a) the original Friis-
Christensen and Lassen data from 1991 which was used in the documentary, (b)
an updated version of the solar data from 2000, and (c) the corrected data. As a
result of the correction, the apparent correlation between sunspot cycle length and
terrestrial temperature disappears after 1960. This was not identified by the film
makers.

—_
(==}

e
—_

1860 1900 1940 1980

Solar cycle lengths (years)

Temperature anomaly ( °C)

=y
(]

Years
(a)
0 @
8 L R SR R R (R R PRy S P | 8 L 1 " 1 . 1 i 1 ¥ 1 7 1
> I Arithmetic errors | > The correct values |
~10 [ ¢ 2 10T \ )
ol =
@ 14 ) 234 |
= [
@ 0 23 A2 01 3]
o1l i o1 i
[%] [$]
)y )
& 1 g .
09) 12 . 1 " 1 " 1 (g 120 Bia 1 " 1 L 1
1860 1900 1940 1980 1860 1900 1940 1980
Years Years
(b) (c)

Fig. 1. (a) Solar cycle lengths (blue plus signs) and terrestrial temperatures (red asterisks) as
presented by Friis-Christensen and Lassen [1991]. All points on the solar curve up to the point
marked zero represent 1,2,2,2, 1-filtered values, the points marked 1 and 2 represent values that
are only partially filtered; and the points marked 3 and 4 represent values that are not filtered
at all. (b) An update as presented by Lassen and Friis-Christensen [2000]. The upward bend of
points 3 and 4, corresponding to the recent global warming, is the result of some trivial arithmetic
error. (c) The correct update.

In 2000, Lassen and Friis-Christensen replied to an earlier paper co-authored by
Laut, and defended their earlier findings, reiterating that they considered the
correlation to have been significant between 1570 and 1970, and making clear that
this did not exclude any other climate forcing agents, “including the effect of
man-made greenhouse gases, in particular, after 1970.” (http://tinyurl.com/
39hka9). Thus Friis-Christensen and Lassen have themselves specifically stated

N
Page 8 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/39hka9�
http://tinyurl.com/39hka9�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation e

1. Falsification/Manipulation of Graphs

that the correlation only exists up to 1970. This point, which would have vastly
changed the message presented by the Channel 4 programme, was omitted, and in
omitting it, the public have been greatly misled.

On April 27, 2007 Friis-Christensen issued a joint statement with one of the lead
authors of this complaint, Nathan Rive, stating specifically that Friis-Christensen’s
views had been seriously misrepresented by the Channel 4 programme - see
Comment 60 below.]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7, 7.2,

7.3,7.6,7.9)

[Narrator] What they found was an incredibly close correlation between
what the sun was doing and changes in temperature on earth.
Solar activity, they found, rose sharply to 1940, fell back for
four decades until the 1970s, and then rose again after that.

[Dr Eigil Friis- When we saw this correlation between temperature and solar

Christensen, activity or sunspot cyclings, then people said to us: “okay it

Director, can be just a coincidence.” So how can we prove that it’s not

Danish just a coincidence? Well one obvious thing is to have a longer

National Space  time series, or a different time series. Then we went back in

Centre] time.

[Comment 60: Cut to a graph comparing temperature and solar cycle length since
1540, which is (mostly) taken from Friis-Christensen and Lassen, | . Atmos. Terr.
Phys. 57, 835 (1995). As with their 1991 paper, the documentary fails to mention
that the paper’s results have been strongly disputed in the scientific literature (see
Peter Laut, 2003, http://tinyurl.com/2ule4h, PDF, and Damon and Laut, 2004,
httpy//tinyurl.com/2cwntm, PDF).

[
Page 9 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/2ule4h�
http://tinyurl.com/2cwntm�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation
1. Falsification/Manipulation of Graphs

But much more importantly, the original graph has been falsified by the film
makers. The original Lassen and Friis-Christensen graph shows a gap in the
sunspot cycle length curve (line dotted with circles) for the period 1600 to 1700.
This is because this period was the Maunder Minimum (http://tinyurl.com/
p479h), a period when there were few sunspots. It’s not possible to measure the
sunspot cycle length when there are no sunspots. The documentary makers
presented a graph, however, where this gap had been filled with the temperature
data, giving the impression of perfect correlation during this period. Here are the
two graphs side by side:

04° [ —e—1(12221)

T(1ly)

02 |

oo |
02 [

04 |

5
3

IR FUEWE FUET FUTE FNUNI RYUTY FRERE SRERS |

Year

pala st aalaaalaaealesy 4
15501600 1650 760 750 800 1850 190 1950 2
' : Year (Sre

1550 1600 1650 1700 1750 1800 1850 1900 1950 2000

Fig. 6. Eleven-year running average of annual mean values
of the northern hemisphere land air temperature 1579-1860
relative to the average temperature 1881-1975, reconstructed
by Groveman and Landsberg (1979) together with cor-
responding values for 1851-1987 relative to 1951-1980 from
Jones et al. (1986) and Jones (1988). Also plotted is the

filtered value (1-2-2-2-1 filter) of the sunspot cycle length.

On April 27, 2007 Friis-Christensen issued a joint statement with one of the lead
authors of this complaint, Nathan Rive (see http:/tinyurl.com/yvmatf), which
states:

We have concerns regarding the use of a graph featured in the
documentary titled ‘“Temp & Solar Activity 400 Years’. Firstly, we have
reason to believe that parts of the graph were made up of fabricated data
that were presented as genuine. The inclusion of the artificial data is both
misleading and pointless. Secondly, although the narrator commentary
during the presentation of the graph is consistent with the conclusions of
the paper from which the figure originates, it incorrectly rules out a
contribution by anthropogenic greenhouse gasses to 20th century global
warming.

Rive and Friis-Christensen go on to state:

T
Page 10 of 16

The audience is told that the L+FC results demonstrate (a) the sun drove
temperature changes over the past 400 years, and (b) no other agents
were involved in changing the climate in that time. This is an
overstatement that is not supported by the graph, interview statements
by Friis-Christensen in the program, nor any related scientific literature.
Although solar variations seem to be a major cause of climate variations
on centennial and millennial time scales in the pre-industrial era (see for
example Bond et al., 2001 [Science, 294: 2130-6]), there are certainly other
natural sources of climate change. For the industrialised period, the

Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/p479h�
http://tinyurl.com/p479h�
http://tinyurl.com/yvmatf�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation @

1. Falsification/Manipulation of Graphs

L+FC (and other) results do not exclude an effect from man-made
greenhouse gases.

Thus Friis-Christensen has stated quite clearly and publicly that not only was his
published data falsified by the film-maker, but that his views were knowingly and
fundamentally misrepresented by the film.]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.7, 7.2, 7.3, 7.6,
7.9)

[
Page 11 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007



Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation @
2. Falsification/Manipulation of WHO Figures

2. Falsification/Manipulation of WHO Figures

[Cut to scene in small mud hut somewhere in Kenya]

[Narrator] Anne Mougella is about to cook a meal for her children. She is
one of the two billion people - a third of the world’s
population - who have no access to electricity. Instead they
must burn wood or dried animal dung in their homes. The
indoor smoke this creates is the deadliest form of pollution in
the world. According to the World Health Organisation, 4 million
children under the age of five die each year from respiratory
diseases caused by indoor smoke; and many millions of
women die early from cancer and lung disease, for the same
reason.

[Comment 126: The “four million children” figure appears to have been made up
by the film-maker - the World Health Organisation fact sheet gives a total figure of
1.6 million people per year: http://tinyurl.com/258364.

Inhalation of wood smoke is certainly a major public health problem, but it is
entirely false to imply (as the programme does) that action to combat climate
change would somehow make this problem worse or more persistent. On the
contrary, provision of more efficient stoves is an important component of many
carbon offsetting schemes, with the aim of simultaneously reducing deforestation
and promoting human health (see for example http:/tinyurl.com/38r7sp
[ClimateCare].]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7, 5.11,
5.12)

-_—
Page 12 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/258364�
http://tinyurl.com/38r7sp�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation @

3. Falsification/Manipulation of Film Footage

3. Falsification/Manipulation of Film Footage

[Prof Syun-Ichi There are reports from time to time of a big chunk of ice broke,

Akasofu] break away from the Antarctic continent. Those must have
been happening all the time, but because now we have a
satellite that can detect those, that’s why they become news.

[Narrator] This data from NASA’s meteorological satellites shows the
huge natural expansion and contraction of the polar sea ice
taking place in the 1990s.

[Comment 104: The video played on the programme at this point, illustrating this
“huge natural expansion and contraction of the polar sea ice” is deeply
misleading. In fact, the variation that the film shows is simply the seasonal
cycle: the ice melts and shrinks during the summer, and expands again
during the winter (see http:/tinyurl.com/yvkbkh [NASA] for a similar
video).

The important issue regarding Arctic sea ice levels is the year-on-year
changes, not seasonal changes; and although year-on-year changes do
show some natural variability, there has been a strong decreasing trend in
recent years (see the NASA video at: http:/tinyurl.com/ysjyns, and the
NSIDC graph at: http://tinyurl.com/2yyjhs).

Pretending that they were showing a film of year on year changes when
they were actually showing a film of seasonal expansion and contraction
amounts to deliberate deception.]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7, 5.11,
5.12)

[
Page 13 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/yvkbkh�
http://tinyurl.com/ysjyns�
http://tinyurl.com/2yyjhs�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation @
4. Falsification/Manipulation by Quoting Selectively

4.  Falsification/Manipulation by Quoting Selectively

[Narrator] Climate scare stories cannot be blamed solely on sloppy or
biased journalism. According to Professor Reiter hysterical
alarms have been encouraged by the reports of the United
Nations Intergovernmental Panel on Climate Change, or IPCC.
On the spread of malaria, the IPCC warns us that:

[Voiceover with Mosquito species that transmit malaria do not usually survive

on-screen where the mean winter temperature drops below 16-18°C.
quotation from

IPCC

Assessment]

[Narrator] According to Professor Reiter, this is clearly untrue.

[Comment 112: The IPCC is selectively quoted here. The full sentence where the
quotation appears (Climate Change 1995: Impacts, Adaptation and Mitigation of
Climate Change, p571) reads:

Although anopheline mosquito species that transmit malaria do not
usually survive where the mean temperature drops below 16-18°C, some
higher-latitude species are able to hibernate in sheltered sites.
[Emphasis added.]

Hence, the IPCC statement, taken in context, is consistent with the statements of
Reiter. By pretending that it is not, and by quoting only the middle half of the
sentence in order to make it appear to state the opposite of what it really is stating,
the film maker apparently set out quite intentionally to mislead the audience.

Furthermore, the risk of malaria depends not only on the vector (the anopheline
mosquito) but also the malaria parasite. The programme refers only to the effects
of climate on the vector. The 1996 IPCC report went on to say:

Sporogonic development (i.e., the extrinsic incubation phase of the
plasmodium within the mosquito) ceases below around 18°C for
Plasmodium falciparum, and below 14°C for P. vivax. Above those
temperatures, a small increase in average temperature accelerates the
parasite’s extrinsic incubation (Miller and Warrell, 1990).

In addition, the 3rd and 4th IPCC Assessments were both very clear that the jury
is still out as to whether increases in malaria in the East African highlands can be
attributed to rising temperatures. For example, see Box 9.2 of the 3rd Assessment at
http://tinyurl.com/38mckr, which states:

There are insufficient historical data on malaria distribution and activity
to determine the role of warming, if any, in the recent resurgence of
malaria in the highlands of Kenya, Uganda, Tanzania, and Ethiopia (Cox
et al., 1999).

Nevertheless, peer reviewed studies by specialists in this field have indeed
suggested that in the future, climate change will be one of many factors
influencing the incidence of malaria, including in the East African Highlands

-_—
Page 14 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/38mckr�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation
4. Falsification/Manipulation by Quoting Selectively

(Githeko and W Ndegwa, 2001,
; and Martens et al, 1999,

; Tanser et al, 2003,

).

It should also have been pointed out by the narrator that Reiter is not an expert on
the effects of large-scale environmental change on human health; and nor is he
considered to be a malaria mosquito expert - he is more of an expert on other
types of mosquito (see Appendix C.18, page 142 and Comment 109, page 89 [of
the full complaint]).

Thus the above narration is deeply misleading, both concerning the IPCC, and
regarding the current state of scientific knowledge.]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7, 5.11,
5.12)

[Narrator] In a letter to the Wall Street Journal, Professor Frederick Seitz,
former President of America’s National Academy of Sciences,
revealed that IPCC officials had censored the comments of
scientists. He said that:

[Cut to zoomed in on-screen display of Wall Street Journal article.]

[Voiceover] This report is not the version that was approved by the
contributing scientists.

[Narrator] At least 15 key sections of the science chapter had been deleted.
These included statements like:

[Voiceover] None of the studies cited has shown clear evidence that we can
attribute climate changes to increases in greenhouse gases.

[Voiceover] No study to date has positively attributed all or part of the
observed climate changes to man-made causes.

[Narrator] Professor Seitz concluded:

[Voiceover] I have never witnessed a more disturbing corruption of the
peer review process than the events that led to this IPCC
report.

[Cut to on-screen display of IPCC reply to these allegations.]

[Narrator] In its reply, the IPCC did not deny making these deletions, but
it said there was no dishonesty or bias in the report; and that
uncertainties about the cause of global warming had been
included. The changes had been made, it said, in response to
comments from governments, individual scientists, and non-
governmental organisations.

[Comment 114: The documentary should have made clear that this refers to
events that took place in 1996, surrounding the release of the Second Assessment
Report, which has been superseded by two more recent assessments. It should also

Page 15 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/3cl7hw�
http://tinyurl.com/yvqnxb�
http://tinyurl.com/342b44�

Extracts from Ofcom Complaint, by Category: Falsification/Manipulation @

4. Falsification/Manipulation by Quoting Selectively

have disclosed that Frederick Seitz is a condensed matter physicist, and has never
been a climate scientist or ever been involved with the IPCC. Moreover, it should
have disclosed that at the time of writing the letter to the Wall Street Journal, Seitz
was the Chair of the fossil-fuel industry-funded George C. Marshall Institute (see
page 149 [of the full complaint]), as well as being Chairman of the Science and
Environmental Policy Project (see page 155 [of the full complaint], and see also S.
Fred Singer, Appendix C.10, page 135 [of the full complaint]).

Seitz has also worked as a consultant to the tobacco industry (http:/tinyurl.com/
j5dpp [Guardian]), and was described in an internal memo by Phillip Morris Co. in
1989 (7 years before the WSJ letter) as “quite elderly and not sufficiently rational
to offer advice.” (http://tinyurl.com/ytymym [Tobaccodocuments]). He was later
instrumental in organising a “petition project” of the Oregon Institute of Science and
Medicine or OISM: a petition that has been heavily criticised for its misleading
nature (see the entry about the OISM on page 154 [of the full complaint] for
details).

Moreover, the revisions to a draft chapter of the IPCC report were made by the
authors (i.e. the scientists) themselves, in response to review comments, as they are
obliged to do under the normal peer review process. None of the authors
complained about the changes, and forty signed a letter to the Wall Street Journal
(see httpy//tinyurl.com/yr30zf) stressing that the scientific content of the report
was unchanged, and that uncertainties were still discussed in the final version.

They also noted that Seitz:

. was not involved in the process of putting together the 1995 IPCC
report on the science of climate change. He did not attend the Madrid
IPCC meeting on which he reports. He was not privy to the hundreds of
review comments received by Chapter 8 Lead Authors. Most seriously,
before writing his editorial, he did not contact any of the Lead Authors of
Chapter 8 in order to obtain information as to how or why changes were
made to Chapter 8 after Madrid.

An open letter of support for the IPCC was also written by the American
Meteorological Society and the University Corporation for Atmospheric Research (see
http://tinyurl.com/yr3o0zf). See also Appendix G: page 165 [of the full complaint]
for further context provided by Bert Bolin, the IPCC Chairman at the time of this
controversy.

By quoting selectively an article by someone who has never had any involvement
with the IPCC, who is not a climate scientist, and whose article in the Wall Street
Journal has been shown to be so highly misleading, the film maker was apparently
setting out to mislead the audience and to misrepresent the facts.]

(In breach of the 2003 Communications Act Section 265, Ofcom 5.4, 5.5, 5.7, 5.11,
5.12)

T
Page 16 of 16 Final Revision Last updated: 11 Jun 2007


http://tinyurl.com/j5dpp�
http://tinyurl.com/j5dpp�
http://tinyurl.com/ytymym�
http://tinyurl.com/yr3ozf�
http://tinyurl.com/yr3ozf�

Pop-up Notes

Page: 4

INt1] When this complaint was submitted, we linked to

However that web page now loads a new version of the paper in question that has
been completely rewritten since our complaint was submitted. The current link is to
an archived copy in PDF format of the paper as it was on 21 March 2007.


Hover over left of highlighted area to view note
Text Box
Page: 4
[Nt1] When this complaint was submitted, we linked to http://tinyurl.com/2ca6q. However that web page now loads a new version of the paper in question that has been completely rewritten since our complaint was submitted. The current link is to an archived copy in PDF format of the paper as it was on 21 March 2007.


Hover over left of highlighted area to view note
Text Box
Pop-up Notes
 


	1. Falsification/Manipulation of Graphs
	Comment 37: Medieval Warm Period
	Comment 39: Holocene Maximum
	Comment 42: 20th Century Cooling
	Comment 59: 20th century Sunspot Activity
	Comment 60: Sunspot activity since 1540

	2. Falsification/Manipulation of WHO Figures
	Comment 126: WHO figures on respiritory diseases

	3. Falsification/Manipulation of Film Footage
	Comment 104: Expansion and contraction of ice sheets

	4. Falsification/Manipulation by Quoting Selectively
	Comment 112: Misquoting of IPCC on malaria
	Comment 114: Wall Street Journal episode
	Pop-up notes (for printing)




